تئاترخوابیدم ،خواب دیدم ،خوابیدی

 سید حسین پیغمبری

دستور پخت آش، با یک وجب روغن بر روی آن از سری دستورهای آشپزی سعید شهریار و این دفعه احمد ندافی
مواد لازم:
کشتی یا بلم یا لنج (فرقی نمی کند) 1 عدد
ملوان زهوار در رفته و بارکش عدد
ناخدای تیز و زیرک عدد که به زور بیرون آمده از زمینش و بقیه آن زیرزمین باشد.
تاجر ذاتاً حقه باز، ولی ابله سنگ 1 عدد کامل و درشت که همچنین خوب به چشم بیاید بسته به تعداد تماشاگران ببخشید، خوردگان هر کدام یک تکه به نیت تبرک
روغن، ترجیحاً روغن هسته انگور بسته به اندازه دیگ،به مقدار لازم
آماده سازی مواد
1- ابتدا کشتی یا بلم خود را از هرگونه زوائد دور کنید. توجه داشته باشید که ساده بودن راهرو شما توجه مخاطب را به حرکت، بیشتر جلب خواهد کرد، بنابراین آنرا تبدیل به راهوری نمائید که در ذهن فقط تداعی عزیمت از نقطه ای به نقطه دیگر نماید. پس بهتر است فرم مثلث را بر آن پیاده کنید، در حالیکه رأس آن به جلوست.
2- مقداری یا تعدادی مخلفات بعنوان چاشنی به این فرم، بیافزائید تا هم نردبان باشد و گاهی که بازیگران بر آن می نشینند، حس ... ، حس ... ، حس نردبان را در ذهن بیننده تداعی کند.
3- پوست بازیگران را کنده در نمک بخوابانید، تا همچنین صاف و صیقلی شوند. سپس با مقداری پارچه آنان را به گونه ای بیارائید که ساده ولی راه راه به نظر آیند. فرم یقه ها به دلخواه، غیرمردانه باشد بهتر است. و بهتر تر آنکه ذهن ما را در مورد ناخدا به خاطر فرم یقه اش به سمتی ببرد که فکر کنیم او ... ،او ... ،او ... فقط ناخداست، نه ... ، نه ... ،نه ... ناخدا
4- توجه داشته باشید به هر شکل که خواستید مواد اولیه این آش دهان سوز را آماده کنید و حتی در زمان پخت هرگونه که میلتان بود، مواد را وارد صحنه با عرصه فرقی نمی کند، کنید. زیرا هر چه هَپَل، هَپوتر، بهتر، بستر مناسب تری برای شما فراهم می آید تا آشی با روغن اضافه و همچنین چرب و چیلی، فراهم کنید.
روش پخت
خب، حالا که مواد شما آماده است همه را به روی صحنه بریزید. ببخشید. به روی صفحه (منظور صفحه میز آشپزخانه شماست) بریزید. پس از آن، یک خط اصلی را مشخص کنید. مثلاً تهیه آشی که مثل شولی، سنتی نباشد. خوش مزه باشد بهتر است تا خوشمزه به مزاق امروزی ها خوشتر بیاید. برای دردهای نهان که کلی سعی کرده ایم به فراموشی سپرده شود، بهتر باشد تا دردهای آشکار که می خواهند باشد. به عبارتی ریشه درد را بخشکاند نه برگ و ساقه های نورسته را حرث کند و در نهایت یک وجب روغن روی آن باشد تا همچنین پس از میل تا مدتها دست و دهان و لب و لوچه، چرب و چیلی باقی بماند و به واسطه آن مزه اش را فراموش نکنیم.
سپس مواد را همچنین یکهو می ریزیم وسط، روی شعله ملایم، با صبر و حوصله خوب زیر و رو را می کنیم. زیر و رو توجه داشته باشید نگذارید یکی از مواد بیشتر از دیگری پخته شده و ته بگیرد تا آشی یکدست بدست بیاید. حالا اگر توی جلسه نقد و بررسی فهمیدند که یکی از مواد کمی رکان مانده سعی کنید همه چیز را به گردن خودش بیاندازید که دیرپز است و بعد با تهدید بگوئید خدمتت می رسم. تا ذهن همه به بیراه رود و نفهمند که می فهمی که نفهم است آنکه نفهمیده که تو فهمیدی.
خب حالا آش شما آماده است دنبال کاسه اصل سفال میبد با طرح خورشید خانم نباشید که آخری اش را سالن همایش که در آن عجم باقی مانده از خجالت عرب به همان پارکینگ با سقف کوتاه و جای تنگ و دید ناکافی بساز و آش خود را در آن ظرف یکبار مصرف، داغ داغ عرضه کنید .
دست شما درد نکنه آش خوشمزه ای است .مقوی و در مانگر خوبیش فقط به همین خاصیتش است درمانگری که اگر نبود این خاصیت فقط می ماند آشی شکم پر کن همانند آنچه به وفور می خورم ،می خوری و می خورند از باب استعفال هر چند بازیگرتان جایزه به حق خود را نگیرد ویا سعید واحد بمانند و حوضشان به آش خوردگان از باب مغعلان فکر کنید و دعای عاجل


با تشکراز علیرضا نقلی خبرنگاریزدفردا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا